-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12131 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا نبايد زنان در انظار عموم از ادكلن و عطر استفاده كنند؟

خداوند متعال ميفرمايد: و قل لّلمؤمنـَت يغضضن مِن أبصـَرهنّ و يحفظن فروجهنّ و لايبدين زينتهنّ إلاّ ما ظهر منها... لايبدين زينتهنّ إلاّ لبعولتهنّ أو ءابائهنّ يا...; (نور، 31) به مؤمنان بگو چشمهاي خود را ]از نگاه به نامحرمان[ فرو گيرند و فروج خود را حفظ كنند و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است، آشكار ننمايند... و زينت خود را آشكار نسازند، مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا....

خداوند متعال در آيه ياد شده، مواردي را كه زنان ميتوانند زينتهاي خود را آشكار سازند ذكر ميفرمايد; در غير اين موارد اگر زني زينت خود را ـ حتي استعمال بوي خوش ـ آشكار نمايد، حرام و گناه شمرده ميشود.( ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 435 ـ 454، دارالكتب الاسلامية. )

علت حرمت آن، افزون بر مسائل رواني و عاطفي ميان زن و مرد، نقل برخي آيات و روايات در اين باره است و دانشمندان اسلامي و مراجع محترم تقليد بر اساس آنها حكم به حرمت دادهاند; از جملة روايات اينكه: امام صادقفرموده است: هر زني كه خود را براي غير شوهرش خوشبو كند، خدا نمازش را قبول نميكند تا همانند غسل جنابت، به خاطر آن عطر غسل كند.( وسايلالشعيه، شيخ حر عاملي;، ج 3، ص 339، باب 29، مؤسسه آلالبيت:. )

افزون برمطالب گذشته، شايد بتوان از ذيل آيه 31 نور; وَلاَيَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوَّاْ إِلَي اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ;(نور،31) دليل منع را استفاده كرد. در اين فقره آمده است كه نيابد زنان به هنگام راه رفتن پاهاي خود را چنان به زمين بكوبند تا صداي خلخالهايشان به گوش رسد اين امر نشان ميدهد كه اسلام به اندازهاي در مسايل عفت عمومي سخت گير و موشكاف است كه حتي اجازه چنين كاري را نيز نميدهد.

از اين نكته ميتوان نتيجه گرفت كه اسلام به خاطر محفوظ و سالم ماندن جامعه از هر گونه عاملي كه باعث جلب توجه نامحرم و تحريك شهوت جوانان باشد، جلوگيري ميكند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.